Ha nem vagy elég felkészült, akkor akár több 10 000 forinttól szabadulhatsz meg, az akaratod ellenére. Ha nem pontosítasz előre minden részletet, akkor utólag már nagyon nehéz úgy alkudni, hogy Te gyere ki győztesen.
De ha az alábbi 7+1 pontos ellenőrzőlista alapján rendeled meg a költöztetés, akkor később már senki sem tud hivatkozni arra, hogy ez nem így volt megbeszélve.
Ha igazán profi akarsz lenni, akkor a lentiek alapján készíts vázlatot, mielőtt ajánlatot kérnél.
Értékes perceket spórolhatsz meg, ha azzal kezed a beszélgetést, hogy a Neked megfelelő időpontban a költöztető tudja-e vállalni a munkát.
A pontos kezdési idő meghatározása még ráér. Esetleg a napszakot még egyeztethetitek, de erre még visszatérek a később.
Ha a dátum megfelelő, akkor jöhet a következő lépés.
Itt még nincs feltétlenül szükség a pontos címre. Elég egy város vagy kerület és az, hogy milyen házból költöznél.
A lakáskategóriák (4 emeletes panel vagy tégla társasház; panelház; kertes ház vagy sorház; belvárosi bérház; lakóparki vagy újépítésű társasház; tároló, raktár vagy garázs) alapján egy gyakorlott költöztető már tudni fogja, hogy milyen terepen kell majd dolgoznia.
Itt mindenképp beszéld meg a költöztetővel az alábbiakat:
Ha van még valami olyan információ, ami fontos lehet a költöztetéssel kapcsolatban, akkor azt is említsd meg.
Bármi fontos lehet, ami könnyítheti vagy nehezítheti a munkát.
Itt sincs szükség még a pontos címre. Csak az alábbiakat foglald össze a második ponthoz hasonlóan.
A fentiek alapján egy gyakorlott költöztető már pontosan tudni fogja, hogy milyen feladatok várnak rá a költözésed során, de (mivel minden költözés más és más) nem árthat, ha az alábbiakat is pontosítjátok:
Vannak bútorok, melyek jellegüknél vagy méretüknél fogva összeszerelve nem szállítható. Ezek szét- és összeszerelését is rábízhatod a költöztetőkre, de ennek külön díja lehet.
Ha pontos árat szeretnél látni, akkor részletesen add meg, hogy
Ha tudod, akkor a bútorok gyártóját és típusát is megadhatod. Ha igazán gyakorlott költöztetővel találkozol, akkor akár előre tud készülni a bútor összeszerelési útmutatójával is.
Sok költöztetőnél van lehetőség ilyen kényelmi szolgáltatásra is. Ehhez szinte minden esetben személyes felmérés szükséges.
De ne felejtsd el megkérdezni, hogy
Ha a fentiek alapján megkaptad az ajánlatot (ha szóban kaptad, akkor kérd meg, hogy erősítsék meg írásban is), akkor adj meg minden adatot pontosan:
A nagyobb költözéseket mindenképp reggeli, délelőtt időpontra időzítsd. Kérdezd meg a szállítót, hogy a Te költözésed előtt van-e másik munkájuk.
Ez azért fontos, mert a városi közlekedés sajátosságai és az előtted lévő munkák esetleges elhúzódása miatt elképzelhető, hogy valamennyit késni fognak vagy csak „tólig” időpontot tudnak megadni az érkezésre.
Ha ez Neked belefér, akkor ezzel nincs gond, de ha nem akarsz tűkön ülni az ablakban, akkor legyél aznap az első cím a Tied.
Teszteld le a fenti checklist-et és kérj Tőlünk egy ajánlatot:
Az ajánlatkéréseket nézegettem és feltűnt valami érdekes. Ma már megint csak hölgyeknek kellett válaszolnom. Aztán végig gondoltam a telefonhívásokat és rájöttem, hogy ma csak női hangokat hallottam a vonal másik végén.
Ez volt az a pont, amikor félredobtam mindent. (Itt kérek elnézést mindenkitől, akinek egy kicsit később adtam ma ajánlatot.) Elkezdtem visszanézni az ajánlatkéréseket.
Lilla, Erika, Anikó, Krisztina, Erzsébet, Hajnalka, Orsolya, Szilvia…. Mind női név. Annyira kellemetlenül éreztem magam férfiként, hogy úgy gondoltam még mélyebbre ások. Sokkolt az eredmény.
Végignéztem az idei évet:
Több, mint 3000 e-mailt néztem át és a beérkezett ajánlatkérés közel kétharmad része hölgyektől érkezett.
Megnéztem a weboldalunk statisztikai adatait is:
Ezek után már meg sem lepődtem, a Facebook követőink arányain:
Az ÉLETFORMA egy korábbi cikke szerint itthon 10 nőből 7 gondolja úgy, hogy az Ő dolga gondoskodni a család és a háztartás dolgairól. Valószínűleg azért is gondolják így, mert 77% szerint a férfiak dolga az anyagiak megteremtése.
Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy a hölgyek intézik a költözést, amíg a férfiak megteremtik rá a pénzt.
Ezt támasztja alá a boon.hu szintén egy korábbi cikke is. Itt azt is megjegyzik, hogy amíg a nők 70%-a, néz alaposan utána, hogy mit honnan érdemes beszerezni vagy megrendelni, addig ez csak a férfiak 57%-ára igaz.
Érdekes felismerés, igaz?
Ha ezt veszem figyelembe, akkor talán jobb is, hogy a gyengébbik nemre bízzuk a költöztető kiválasztását. Talán így sokkal átgondoltabb döntés alapján jutnak el a költözés megrendeléséig a családok.
Mondom ezt a privatbankar.hu oldalon megjelent cikk ismeretében, mely szerint a nők kezelik a családi kasszát. Ebben azt írják, hogy bár árérzékenyek, de nem feltétlenül a legolcsóbb terméket vagy szolgáltatást keresik.
Tehát nem csak a szolgáltatás árát, hanem a mögötte lévő szolgáltatástartalmat is megnézik. Erre a látásmódra pedig óriási szüksége van annak, aki tisztán akar látni a költöztetők között zajló árháborúban.
Őszintén megmondom, hogy nem ezekre az eredményekre számítottam, amikor kutatni kezdtem. Fel akartam hívni férfitársaim figyelmét arra, hogy a költöztetés megrendelése igenis a Mi dolgunk lenne.
De olvasva a GFK korábbi kutatásait és az erről megjelent cikkeket rá kellett jönnöm, hogy ezt bizony a hölgyekre kell bíznunk
Szóval Hölgyeim! Köszönjük, hogy intézik a költözéseket. Várjuk továbbra is a megkereséseket.
Ezek mind költöztető cégektől független írások. És egészen olvasmányosak is.
Magamnak kezdtem el kigyűjteni ezt a néhány cikket, hogy megnézzem mi újság a költöztetésben, de arra kellett rájönnöm, hogy nagyon kevés a jó minőségű írás a témában.
Rengeteg a PR cikk, különböző blogokon, de azoknak a nagy része olvasásra se érdemes. Nem a bújtatott reklám, hanem a hozzáadott érték hiánya miatt. Ezek valószínűleg inkább jobb minőségű linkgyűjtéshez készültek.
Ezért úgy döntöttem, hogy erről csinálok egy bejegyzést. Átböngésztem az internetet, hogy minden minőségi (de csak a minőségi) cikket összegyűjtsek.
„A 7 leggyakoribb rejtett költség, amit érdemes a költöztetővel előre egyeztetni, még az idegösszeroppanás előtt” című cikk egy igen összeszedett, bár – szakmai szemmel nézve – kicsit laikus írás arról, hogy mi mindent érdemes egyeztetni a költöztetővel. Mindenesetre érdemes elolvasni és hozzátenni azt, amit a mi írtunk a témában.
A „7+1 dolog, amit mindenképp előre egyeztess a költöztetőkkel, mielőtt kihívod őket” című cikk elég alaposan felkészít arra, hogy kérj ajánlatot egy költözésre. Tudnék még mit hozzátenni, de ha már ezeket leegyezteted, akkor nem sok meglepetés érhet a költözés napján.
A Blikk Rúzs „Okos tippek költözéshez” című cikkét, bár 2011-ben írták, de olyan általános tanácsokat ad egy költözés megtervezéséhez, amik örök érvényűek lehetnek.
Tehát összességében azt adja a cikk, amit a címe ígér. A tagolása kicsit zavaró, tekintve, hogy csak a bekezdések hiányoznak belőle, de egy olvasást megérhet.
A Dívány „9 TIPP, HOGY NE LEGYEN OLYAN STRESSZES A KÖLTÖZÉS” cikke 2017. szeptemberben született. Pszichológusok tanácsaira alapozva gyűjt össze néhány tippet, amelyek segíthetnek abban, hogy a költözést stressztől mentesen vészeld át. Érdekes, összeszedett jól olvasható írás. Már jóval a költözés előtt érdemes elolvasni.
A Velvet érdekesen oldalról közelíti meg a költözést, az „Az 5 legjobb és az 5 legrosszabb dolog a költözésben” című cikkben. A költözés pozitív és negatív oldalait sorolja fel. Érdekes olvasmány, engem legalábbis megfogott. Lassan 10 éve vagyok része mások költözéseinek és ez idő alatt én is költöztem egy párszor, de ebben a cikkben még én is olvastam új dolgokat.
Ez egy teljes blog, ami a költözésről, de még inkább a stresszmentes költözésről szól. Elsőre azt hittem, hogy ez az egyik pályatársunk egy nagyon összeszedett üzleti blogja (még most is gyanakszom). De semmilyen erre utaló jelet nem találtam sem az oldalon, sem pedig az oldalhoz tartozó Facebook csoportban.
Mindenképp érdemes böngészni az írásai között. Szerintem, hamarosan egy interjút is fogok készíteni a blog szerzőjével.
A „Költözés praktikusan és stresszmentesen” cikke jó tippeket ad a csomagoláshoz és a csomagok későbbi beazonosításához.
A „Költözős-dobozolós káosz (és trükkök)” már sok újat nem tud adni, ha az előző cikkeket mind elolvastad, de motiváció lehet arra, hogy elkezd a „megy-marad” rendszerezést.
A fogyasztok.hu 2009. márciusban írt egy cikket „Kezdő költözők, profi költöztetők” címmel. A cikk amellett teszi le a voksot, hogy mindenképp szakemberekre érdemes bízni a költöztetést. Vannak benne hasznos tanácsok, de a feltüntetett árak kicsit már elavultak lehetnek.
A Pareto Lánya blog szerzője szülői szemmel ír a költözésről a „Költözés két gyerekkel – tippek nemcsak szülőknek!” című bejegyzésében. Ha gyerekkel, gyerekekkel költöznél akkor kötelező olvasmány.
Egy 2014-es bejegyzés a Fundamenta blogján és a címe (TEENDŐK KÖLTÖZÉS ELŐTT ÉS ALATT) is elég unalmasnak hathat, de ha az itt felsoroltak közül csak ezt az egy cikket olvasod el, akkor már nagyon sokat tettél a zökkenőmentes költözés érdekében.
A Trend Magazin „Ha cicával költözünk…” inkább csak fényképek közé beszúrt pár sor, de szerencsére a haziallat.hu már sokkal részletesebb, gyakorlati tanácsokkal segíti a macskával költözőket.
A kutyás költözőket a kutyabarathelyek.hu segíti abban, hogyan készüljünk fel egy költözésre.
Ha valaki a fenti cikkek valamelyike (vagy esetleg mindegyike) alapján készül fel a költözésre, sokkal felkészültebb lesz, a költözők (sőt, talán még a költöztetők) 80-90%-ánál.
Ha pedig még további kérdéseid lennének a költözéseddel kapcsolatban, akkor írj nekünk.
A költöztető piacon évek óta zajló árversenynek az Ügyfelek a nyertesei.
Vagyis ennek így kellene lennie. De valahogy ez itt máshogy működik.
Míg minden szektorban, szakemberhiányra hivatkozva az egekbe szöknek az árak, a költöztető piacon még mindig vannak olyan – jellemzően új – szereplők, akik mindig egy kicsit aláígérnek a versenytársaknak.
És meg is fogalmaztam a kulcsszót. „IGÉRNEK”. Mert lehet, hogy óradíjban olcsóbbnak tűnik egy ajánlat, de költözés közben mindig kiderülhet még egy-egy extra díj.
Így lesz a legolcsóbb költöztetőből a legdrágább. A teljesség igénye nélkül 6+1 olyan rejtett költséget mutatok Neked, amibe még nekem is belepirul az arcom. Pedig ritkán tudnak zavarba hozni.
Egy alapdíj, kiállási díj teljesen normális dolog lehet. Vannak egy költözésnek, egy bútorszállításnak olyan fix költségei, amelyekkel ugyanúgy számolni kell egy családi ház költözésénél, mint egy 2 órás költöztetésnél. Szerintem ezt nem is kell kifejtenem.
De. És itt van egy nagyon nagy de, erről mindig tájékoztatni kell az Ügyfelet, hogy összehasonlíthassa az árakat és a hozzá kapcsolódó szolgáltatástartalmat.
Olyan ez, minthogy kötelező kiírni a kisboltban a termékek mellé a kilós árat is, hogy legyen összehasonlítási alapom a márkák és az eltérő csomagolások között.
Láttam már olyan díjazást, ahol ugyan az óradíj alacsony volt, de a kiállásra a „mindenkori óradíjat” számolják fel, emellett pedig minimum 4 óra fizetendő.
Ez azt jelenti, hogy ha az én költözésem 2,5-3 óra alatt kivitelezhető (ez egy kisebb albérlet költöztetésének „átlagos szintideje”), akkor is legalább 5 órányi díjat fognak felszámolni.
Vannak díjak, amelyeket meg tudok ideologizálni, még akkor is, ha magával az elvvel nem értek egyet. Na, ez nem olyan. Ennek a díjnak egyetlen célját látom, bármerről is közelítek. Ez a cél pedig nem más, mint a lehúzás.
Nézzük csak. Van egy óradíjas megrendelésem. A címre érkezve látom, hogy nem tudok közel megállni a bejárathoz. Sokat kell sétálni a bútorokkal, dobozokkal.
Ez bizony, a távolság miatt tovább fog tartani. Tehát több óradíjat kell a végén felszámítanom az Ügyfélnek.
Tehát, ha jól értelmezem az ún. „távhordási díj”-at akkor kellene fizettetnem, amikor amúgy is több óradíjat kell kiszámláznom.
Te érted? Mert én nem. A pályatársak majd biztos jól megírjak, hogy „nem lopom a lábaimat”, „túl sokat kell sétálni”. De erre azt tudom mondani, hogy ez egy ilyen szakma. Legalábbis addig biztosan, amíg a robotok át nem veszik a helyünket. Ráadásul azért vannak eszközeink –kutya, kézikocsi, molnárkocsi–, hogy az ilyen helyzetekben használjuk azokat. És nem utolsó sorban, megkapjuk érte az óradíjunkat.
Vegyünk példát egy másik szakmából. Ki kell festetnem az irodát. A festő megad egy m² árat. Majd amikor kijön, akkor felháborodik, hogy milyen nagy a belmagasság. Ezért „távfestés” díjat kell felszámolnia.
Ezek után döntse el mindenki a távhordás jogosságát.
Lépcsőn, egy belvárosi bérház emeletére felhordani a bútorokat, a dobozokat eszméletlenül megterhelő. Pontosan ezért nem az Ügyfelek csinálják. Éppen ezért van annyi munkánk.
Én úgy gondolom, hogy Nekem, mint a Szolgáltatónak az a dolgom, hogy levegyem az emberek válláról a terhet. Ez a költöztető szakmában szó szerint is igaz.
Alapvetően ez is egy olyan költöztető „adó”, amit akkor kell fizetni, amikor amúgy is drágább a költözés.
A lerakodás egy ilyen címen alapból tovább tart, mert ugye fel kell jutni az emeletre és le kell jönni onnan. Tehát több óradíjat fogok számolni a végén.
Ráadásul én ezeknél a címeknél több rakodót szoktam kiajánlani.
Egy részről, mert így gyorsabban végeznek, így a végösszeg alacsonyabb lesz, mint a kevesebb rakodóval, de több órával.
Más részről pedig, mert nem szeretném, ha kidőlnének a munkatársaim. Ugyanis –lehet, hogy pár pályatársnak most újdonságot mondok– az ízületeket nem érdekli, hogy mennyi lépcsődíjat számláztam ki a költöztetés végén.
Amikor a költöztető átveszi a személyes ingóságainkat, akkor Neki kell gondoskodnia arról, hogy az sérülésektől mentesen kerüljön az Ügyfele új lakásába. Ebbe bele tartozik az is, hogy olyan módon helyezi el a rakományt az autó platóján, hogy azt biztonságosban legyen a rakodás és az út során.
Ez nem egy külön szolgáltatás. Ezt vállaljuk, amikor átvesszük az Ügyfél bútorait.
Tehát egy alapcsomagolást –pokrócok, buborékos fólia, zsugorfólia, karton- vagy hullámpapír, ragasztószalag–, amely megóvja a bútorokat az út és a rakodás során tartalmaznia kell az óradíjnak.
Természetesen, ha egyedi, különleges vagy antik bútorok szállításáról van, akkor másféle csomagolásra, csomagolóanyagokra van szükség. De ezt minden esetben előre egyeztetni kell a költözés előtt vagy erről tájékoztatni kell az ügyfelet előzetesen az árajánlatban.
Már az elején leszögezem, hogy a költözések során a súlypénznek mindenképp van létjogosultsága. Az nem mindegy, hogy mire kérik el.
Nem térnék ki most a nehézteher szállításra, mert az egy külön szakma. Bár van valamennyi átfedés a nehézteher szállítók és a költöztetők között, de mindenképp elkülönül az autó, a felkészülés, a szakértelem és az eszközök tekintetében is.
Egy normál háztartásban alapvetően nem sokféle nehéz teher fordulhat elő. Jellemzően két ajtós hűtőszekrények (egyes típusok a 180 kg-os súlyt is elérhetik) páncélszekrények, zongorák és pianínók szoktak előfordulni. Ezek mind 100-120 kg feletti tételek. Ezekről, ha előre tájékoztatja az Ügyfél a költöztetőt a megrendelés előtt, akkor nem nagyon érheti meglepetés a végösszegnél. A költöztetőnek tudnia kell, hogy ez milyen többletköltséggel fog majd járni.
De hallottam én már olyat is, amikor egy nehezebb dobozért, egy az átlagosnál kicsit nagyobb mosógépért is vagy egy nehéz kanapéért (amit amúgy szét is lehetett volna szedni) felszámoltak súlypénzt.
Csak ismételni tudom magam. Költöztetők vagyunk. Az a dolgunk, hogy levegyünk a terhet az a Megrendelőnk válláról.
Ha minden nehezebb bútorra, eszközre súlypénzt kell elkérnie valakinek, akkor még egy kicsit combosodni kellene a kollégának ehhez a szakmához.
Még akár jogos is lehetne, hiszen üzemanyag költséget, a rakodó munkatársak idejét ilyenkor is ki kell fizetnie valakinek. Ha ezt előre elmondja a költöztető és az Ügyfél el is fogadja, akkor még erkölcsi akadályát sem látom annak, hogy ezt felszámolja valaki.
De általában ez is egy utólag „felmerülő” költség. Ráadásul ezt nem így kellene kezelni. Ezzel már árazásnál számolnia kellene egy valamire való vállalkozónak.
Egyszer majd biztosan írok egy szakmai cikket „így árazd a költöztetést, hogy a munkát is megszerezd és az ügyfélélmény is megmaradjon” címmel. Vagy csak egyszerűen mindenkinek kellene lennie annyi szakmai felkészültségének, hogy sikeresen irányítsa azt a vállalkozást, amelyből meg szeretne élni.
Ez igazából nem a szó szerint értelmezett rejtett költség. Ez az alulfizetett rakodók szavajárása arra az esetre, amikor nem igazán akarnak gyorsan végezni egy adott munkával.
Egy gyakorlott rakodó pontosan tudja, hogy hogyan tudja még úgy elhúzni a rakodást, hogy azért már el lehessen kérni még egy órányi díjat.
Ez az alacsony díjazás következménye. A rakodónak is vannak számlái, kiadásai, igényei. Nyilván alacsony óradíjból a rakodónak is kevesebb jut. Ennek két hátránya van:
Nem kell a legdrágább költöztetőt választani ahhoz, hogy minőségi munkát várhassunk el. Rengeteg cég van –régiek és újak is-, akik valóban hivatásuknak érzik a költöztetést. És a fentiek ismeretében könnyen ki is lehet választani a kínálatból azokat, akikre érdemes rábízni a költözésünket.
Csak azt kell szem előtt tartani, hogy nem mindig a legolcsóbb ígéret lesz a végén a legalacsonyabb ár.
Ha nem akarsz a fentiek miatt aggódni és tényleg korrekt árazással szeretnél költözni, akkor kérj egy ajánlatot tőlünk: